miercuri, 7 noiembrie 2012

Am invatat cum sa invat (partea I )

Una din primele postari pe acest blog a primit cele mai multe vizionari, “Invat sa invat”, si are sens. Toti studentii interesati trec prin acest chin la inceput. Mai ales cei de la medicina. Dar postarea continea mai mult o descriere personala decat un ghid. Astfel incat de-alungul timpului am incercat sa adun cat mai multe idei si informatii pe acest subiect pentru a putea sa redactez o postare mai utila, un ghid pentru toti studentii despre cum sa invete, aplicat bineinteles pe studentii la medicina. Pentru ca, hai sa fim seriosi, medicina este una dintre cele mai grele facultati.

Pentru ca subiectul este vast, am decis sa impart articolul in 3 postari, dupa urmatorul plan:

Partea I
1. Notiuni generale legate de igiena studiului
2. Cursurile si materialul de studiu

Partea a II-a, Link : aici
3. Logica si importanta ei
4. Vocabularul profesional

Partea a III-a, Link: aici
5. Generalitati despre memorare
6. Sesiunea

Daca aceste notiuni nu sunt suficiente, si mai doriti informatii suplimentare va rog sa ma contactati printr-un comentariu. Sunt deschisa la modificari, abordarea unor idei noi si dezvoltarea celor expuse, insa am nevoie de sugestii. Daca doriti mai multe notiuni despre aplicarea in medicina a acestor tehnici, precizati materia de studiat, si am sa incerc sa redactez tehnici speciale pentru acele materii. ( Sunt in anul V, pot sa acopar materiile peste care am trecut deja). Ar fi preferabil sa asteptati publicarea celor 3 parti inainte de solicitari.

Destul cu introducerea, haideti sa incepem:

I. Notiuni generale legate de igiena studiului.

Igiena studiului se refera in principal la confortul zonei de studiu, si la atitudinea ta, astfel incat sa nu fii distras, sa nu stai in pozitii incomode si in general la evitarea suprasolicitarii. Zona de studiu este preferabil sa fie un birou individual, bine luminat cu un scaun ergonomic, cu spatar inalt. Pentru cei ca mine, care stau la camin, acesta este un ideal greu de atins. Nici macar cand ajung la biblioteca nu ating acest nivel, sa nu mai vorbim ca foarte des invat in pat. Dar poate voi reusiti.

Sa fie liniste, completa. Sau cel putin zgomotele de fundal sa nu atraga atentia. De ex. o conversatie nu prea poti sa o ignori, insa zgomotul traficului normal, sau fosnetul paginilor nu deranjeaza. Daca nu puteti sa va retrageti intr-o zona linistita alegeti intre dopurile de urechi si muzica de fond. Folositi preferabil melodii clasice dovedite in a stimula creierul si a imbunatati atentia si memoria [Mozart (Sonata in Re major pentru pian), Bach, Vivaldi, Ceaikovski, etc.]. Daca nu va plac, alegeti ce vi se potriveste insa dupa urmatoarele criterii : daca are versuri, acestea sa nu va distraga atentia; sa nu aiba un ritm prea alert, dar nici prea monoton sa nu adormiti; trebuie sa acopere zgomotul deranjant de fond, dar sa fie preferabil la doar 30-40 de decibeli maxim, mai ales daca folositi casti. ( Se aplica la toti marii ascultatori de muzica la casti: Intensitatile mai mari, pe durata extinsa de timp [adica zilnic]afecteaza urechea, si va treziti surzi pe la 40-50 de ani.)

Pauzele lungi si dese, cheia marilor succese. Teoretic ai nevoie deo pauza de aproximativ 10 min la 50 de min de citit/invatat. Mai important insa este sa luati pauza doar dupa ce terminati capitolul, sau o unitate de sine statatoare prin continut. Adica, nu va intrerupeti sirul gandurilor! Apoi, pauza trebuie sa reprezinte un detasament de la ceea ce inveti. Daca iei o pauza de gustare insa gandul iti sta tot la studiu, nu se mai cheama detasament. De aceea e important sa nu intrerupi, sa nu mai ai nevoie sa te mai gandesti si in pauza la ce ai citit. Detasamentul se poate realiza ascultand o melodie favorita, stand de vorba cu prietenii de prin biblioteca, s.a.m.d.. Voi va cunoasteti, alegeti ceva relaxant care sa va duca cu mintea departe. Puteti sa va gasiti mici ocupatii de sesiune, care sa nu necesite prea multa atentie. De exemplu eu am redactat ideile principale si planul acestui articol intr-o astfel de pauza.

II. Cursurile si materialul de studiu

La medicina cel putin, e foarte important sa te duci la cursuri. Chiar si prin simpla auditie tot ajunge ceva la creier, inconstient. Daca poti sa fii si atent, ar fi super! Depinde foarte mult de profesor cat de atractiv si folositor este un curs. Daca acesta iti prezinta logica sa, nu va mai trebui sa o cauti singur (vezi urmatorul capitol). Straduieste-te sa treci peste plictiseala si monotonia profilor naspa, si asculta! Daca chiar nu se poate (mi s-a intamplat, si nu o singura data) poti sa folosesti timpul (daca prezenta este obligatorie precum e la noi la medicina) sa citesti materia in ritmul tau.

Este recomandat ca in aceasi zi in care ai audiat cursul sa lecturezi si materia, o trecere rapida in revista va fixa toate notiunile intelese. Prinde extraordinar de bine pentru facultatile cu material abundent, la care in sesiune innebunesti incercand sa parcurgi macar o data materia, cum e medicina. Nu ai intotdeauna timp, programul nostru este foarte incarcat, dar incearga sa gasesti o fereastra.

Materialul de studiu, fie el o carte, fie cursurile listate, trebuie parcurse in felul urmator : alegeti o unitate de sine statatoare (gen capitol) si parcurgeti-l rapid. Englezii folosesc expresia “scan-through”. Nu va chinuiti sa intelegeti. Ideea e sa aveti o privire de ansamblu. Sa vedeti ordinea generala a ideeilor, astfel incat veti observa daca o notiune initial necunoscuta este sau nu explicata in alta parte a textului, si atunci nu va mai trebui sa o cautati singuri. De asemenea este recomandat sa NU subliniati in aceasta parte. Stiu ca e greu sa rezisti, eventual foloseste un creion astfel incat sa poti sterge mai tarziu. Ideea e ca la prima parcurgere nu aveti cum sa stiti care sunt adevaratele cuvinte cheie. Care este esenta pe care trebuie sa o memorati. Si veti observa in timp, dupa ce va obisnuiti cu invatatul ca nici nu veti mai avea nevoie de highlightere pana in sesiune.

Asadar sublinierile, micile scheme sau desene se realizeaza la a doua lecturare, in partea de invatare propriu-zisa. Daca va place sa folositi culori, rezumati-va la 2-3 nuante si utilizati-le cu o logica, nu aleator care va vine prima la mana. Este foarte folositoare realizarea unui cod de culori. Pe care sa il aplicati identic in toate materialele astfel incat prin caracterul constant sa puteti asocia automat culoarea cu calitatea cuvantului. De ex. la anatomie: arterele sunt rosii, venele albastre, nervii verzi, limfaticele galbene. Am auzit adesea colegii zicand : “ Imi amintesc unde scria pe pagina, cu ce culoare am subliniat, dar nu-mi mai amintesc de fel notiunea.”. Un astfel de sistem chiar ajuta.

Continuarea in partea a II-a.

6 comentarii:

  1. Anonim2.1.13

    foarte interesant si util articolul! mai ales pentru "sufletele ratacite"din anul I:)

    RăspundețiȘtergere
  2. Anonim18.3.14

    Felicitari pentru acest articol,este unul dintre cele mai reusite articole , pe care le-am citit pana acum. Te apreciez mult pentru efortul depus,sunt sigura ca acest ghid a fost util pentru multora dintre noi :) . Mi-ar placea sa putem vorbi mai mult pe baza acestui subiect.

    RăspundețiȘtergere
  3. Anonim13.1.16

    Un articol minunat! Felicitari! Revin constant,pentru că ,citindu-l, mă simt mai bine dintr-un motiv anume. Eu sunt anul 1 la medicină generală și am făcut uriașa greșeală să las toate cursurile pe sesiune. Acum sunt îngrozitor de stresata. Voiam să te întreb, mai am vreo șansă să iau examenele doar învățând în sesiune?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. go for it! Sigur! Trebuie doar sa te straduiesti. Si cafeaua ajuta :P

      Ștergere
  4. Nu mai e valabil link-ul de la partea 2:(

    RăspundețiȘtergere